Obţinerea certificatului de membru
ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 8 din 6 martie 2025pentru modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, precum și a altor acte normative din domeniul sănătății
EMITENT |
|
Publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 202 din 7 martie 2025
Având în vedere că este necesară o abordare unitară în ceea ce privește activitatea inspecției sanitare de stat, se impune definirea acestei noțiuni.
Având în vedere prevederile art. 16 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare, conform cărora în procesul de legiferare este interzisă instituirea acelorași reglementări în două sau mai multe acte normative, iar în cazul existenței unor paralelisme acestea vor fi înlăturate fie prin abrogare, fie prin concentrarea materiei în reglementări unice, iar prevederile alin. (6) al art. 2 din Ordonanța Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea și funcționarea cabinetelor medicale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, creează un paralelism prevederilor art. 386 alin. (3) și ale art. 485 alin. (3) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare,
având în vedere necesitatea corelării dispozițiilor Legii nr. 95/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările și completările ulterioare, cu privire la acordarea calității de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate cu reglementările specifice ale Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, prin care a fost simplificat, începând cu veniturile anului 2025, mecanismul de calcul, declarare și plată a obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice cu titlu de contribuții sociale obligatorii cu consecința degrevării contribuabililor persoane fizice de obligația depunerii Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru declararea venitului estimat, a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate, estimate, precum și în toate celelalte situații în care intervin modificări/recalculări/rectificări ale acestora,
în caz contrar aceste persoane nu pot dobândi calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate, fiindu-le îngrădit accesul la pachetul de servicii de bază cu toate că realizează venituri pentru care se calculează și se plătește contribuția de asigurări sociale de sănătate.
Luând în considerare necesitatea implementării unor norme prin care să se asigure rambursarea efectivă din Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate, denumit în continuare FNUASS, a medicamentelor inovative care vor face obiectul mecanismului de acces timpuriu, pacienții eligibili urmând a avea acces la tratamentul adecvat stării de sănătate a acestora, corespunzător stadiului clinic de boală, întrucât aceste medicamente nu vor fi cuprinse în Lista cu medicamente de care beneficiază asigurații cu sau fără contribuție personală pe durata de derulare a protocolului de acces timpuriu, iar, în prezent, din bugetul FNUASS se suportă numai contravaloarea medicamentelor cuprinse în această listă,
întrucât se impune cu prioritate asigurarea unui cadru legislativ coerent și eficient, care să permită utilizarea eficientă a FNUASS, cu partajarea riscurilor financiare și a incertitudinilor beneficiilor medicamentelor inovative cu deținătorii de autorizații de punere pe piață,
având în vedere faptul că la nivelul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate sunt gestionate o parte din datele necesare pentru realizarea de către Comisia Europeană a raportului prevăzut la art. 20 alin. (1) și (2) din Directiva 2011/24/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 9 martie 2011 privind aplicarea drepturilor pacienților în cadrul asistenței medicale transfrontaliere, se impune intervenția normativă în sensul nominalizării instituțiilor care furnizează Comisiei Europene asistența și toate informațiile disponibile pentru realizarea de către aceasta a evaluărilor și rapoartelor de implementare.
Pentru asigurarea corectei aplicări a noii modalități de calcul al contribuției trimestriale (clawback), diferențiat în funcție de clasificarea medicamentelor, se impune intervenția normativă asupra dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2011 privind stabilirea unor contribuții pentru finanțarea unor cheltuieli în domeniul sănătății, aprobată prin Legea nr. 184/2015, cu modificările și completările ulterioare, astfel încât să se asigure corelarea acestora.
Se impune enumerarea expresă a tuturor documentelor în baza cărora se acordă certificatul de membru pentru membrii Ordinului Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România (OAMGMAMR) în vederea respectării cadrului legal privind protecția datelor cu caracter personal.
Luând în considerare necesitatea adoptării în regim de urgență a unui act normativ de nivel primar care să asigure cadrul legal prin care să fie implementate măsurile propuse,
în considerarea faptului că toate elementele mai sus prezentate vizează interesul public general și constituie situații de urgență și extraordinare, a căror reglementare nu mai poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.
Articolul IIIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 144/2008 privind exercitarea profesiei de asistent medical generalist, a profesiei de moașă și a profesiei de asistent medical, precum și organizarea și funcționarea Ordinului Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, publicată în Monitorul Oficial al României Partea I, nr. 785 din 24 noiembrie 2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 53/2014, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 16, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:Articolul 16(1) Asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali care întrunesc condițiile prevăzute la art. 1 exercită profesia pe baza certificatului de membru și a avizului anual, eliberate de Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România. Avizul anual se acordă numai după încheierea asigurării de răspundere civilă pentru greșeli în activitatea profesională, valabilă pentru anul respectiv. Procedura de eliberare a avizului anual se stabilește prin hotărâre a Consiliului național al Ordinului Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România.
(2) Certificatul de membru se acordă pe baza următoarelor documente:a) copia actului de identitate;b) documentele de studii care atestă formarea în profesie;c) declarația pe propria răspundere a titularului că nu se găsește în vreunul dintre cazurile de nedemnitate sau incompatibilitate prevăzute de prezenta ordonanță de urgență;d) certificatul de cazier judiciar;e) adeverința care atestă starea de sănătate corespunzătoare, eliberată cu cel mult 6 luni anterior de către medicul de familie al solicitantului, și avizul psihologic, eliberat pe baza unei evaluări psihologice realizate în cadrul unei unități specializate acreditate, valabil potrivit prevederilor legale;f) documente privind schimbarea numelui, după caz.2. La articolul 18, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:Articolul 18(1) Asistenții medicali generaliști, moașele și asistenții medicali care nu fac dovada unei experiențe profesionale de cel puțin 1 an în ultimii 5 ani anterior datei solicitării certificatului de membru și/sau avizului anual pot exercita profesia după reatestarea competențelor profesionale de către Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România.3. La articolul 18, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Reatestarea nu este necesară în situația asistenților medicali generaliști, moașelor și asistenților medicali aflați în primii 4 ani de la dobândirea titlului de calificare.4.La articolul 38, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:Articolul 38(1) Ordinul Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România se organizează și funcționează ca organizație profesională, cu personalitate juridică, neguvernamentală, apolitică, fără scop patrimonial, cu responsabilități delegate de Ministerul Sănătății, având ca obiect de activitate controlul și supravegherea exercitării profesiei de asistent medical generalist, a profesiei de moașă și, respectiv, a profesiei de asistent medical, ca profesii liberale de practică publică autorizate.5. La articolul 39, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:(3^1) La nivelul Consiliului național al Ordinului Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, precum și la nivelul filialelor județene, respectiv al filialei municipiului București, funcționează comisii de cenzori alese de Consiliul național, respectiv consiliile județene și al municipiului București. Organizarea și funcționarea comisiilor de cenzori vor fi stabilite prin statutul Ordinului Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România.6.La articolul 40 alineatul (1), litera x) se modifică și va avea următorul cuprins:x)avizează fișa de atribuții a posturilor de asistent medical generalist, moașă și asistent medical, prin reprezentanții desemnați de filialele județene și a municipiului București ale Ordinului Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România;